De elektrische auto
Een auto die op elektriciteit rijdt is goedkoper dan een auto die benzine, LPG of diesel gebruikt. Dat weet iedereen. Toch komt de verkoop van elektrische auto's maar moeizaam op gang. Zo blijven de beperkte actie-radius en de lange tijd om de accu te laden een reden voor consumenten om de aankoop uit te stellen. De publieke belangstelling wordt echter wel groter door de toenemende onderlinge concurrentie van de autofabrikanten en de steeds lagere aanschafprijs op de automarkt.
De meeste elektrische auto's kunnen ongeveer 8 km overbruggen met 1 kWh. Een kWh, de eenheid van elektriciteit, kost ongeveer € 0,23. En naast het goedkoper rijden per kilometer rijd je ook nog eens groener. Het is niet voor niets dat er in 2014 steeds meer automodellen werden verkocht met elektrische aansturing. Bekijk de belangrijkste elektrische automerken van dit moment die de markt proberen te veroveren.  Lees meer...



De elektrische fiets

Waarom zou je overstappen op een elektrische fiets? Een decennium geleden dachten we dat we alles op het gebied van fietsen wel hadden uitgevonden. Maar niets is minder waar. De laatste jaren is de elektrische fiets enorm populair geworden. Waren het eerst de 65 plussers die een nieuw model kochten, tegenwoordig gaat ook de middelbare leeftijd en zelfs de jongere generatie overstag en koopt een fiets voor woon-werkverkeer.
Reeds in 1998 bracht het fietsmerk Sparta als één van de eerste de elektrische fiets op de markt. Een nieuw vervoermiddel was geboren die de trapkracht van de fietser versterkt en zo fietsen plezieriger en efficienter maakte. Fietsen en bewegen blijft als altijd gezond voor lijf en leden en daarnaast is het elektrisch fietsen een schoon alternatief voor auto of OV en wordt het milieu gespaard. Lees meer...

Elektrische scooter
Lekker zacht zoevend over de weg naar je bestemming? Wie wil dat niet. De elektrische scooter brengt je in een mum van tijd waar je wezen moet. En door de steeds betere accu's wordt de actieradius verlengd naar afstanden van wel 60 kilometer of meer. Kortom een ideaal vervoersmiddel voor de drukke stad maar ook voor dorp en platteland. Lekker snorren met de wind door je haren voor bestuurders met een blauw kenteken (max. 25 km. per uur) of met verplichte helm voor scooters met snelheden tot 45 km. per uur.
Nieuws is er altijd in overvloed rondom de scooter. In 2010 werd door het RDW de grens van 1 miljoen scooters gepasseerd. In 2011 worden er 17.000 scooters gestolen. Het blijken dus echte hebbedingetjes met name voor de jeugd.Piaggio, Peugeot en Tomos zijn daarbij veruit populair bij de dieven.
Lees meer...

Elektrische opladen
Het elektrisch opladen van de accu van een elektrische auto, scooter of fiets kan in principe gewoon thuis en via elk gewoon stopcontact. Eenmaal onderweg worden op steeds meer tankstations en plaatsen langs de snelweg nieuwe oplaadpunten voor elektrische auto's opgestart. Momenteel zijn er zo'n 9000 laadpalen in Nederland. Je hebt een laadabonnement nodig om deze te kunnen gebruiken. De kosten hiervan zijn € 7,-
Daarnaast betaal je voor de stroom die je per uur afneemt. Per tankbeurt kost dat ergens tussen de € 5,- en € 8 ,- en de laadtijd is dat gemiddeld 4 uur. Aan een snellaadpaal kan dat ook in een 1/2 uur. Met het opladen van de accu voor scootervervoer ben je iets langer bezig namelijk 3 tot 8 uur afhankelijk van het type accu. Het opladen van de accu van de elektrische fiets duurt gemiddeld 3 uur om voor 90% opgeladen te worden. Lees meer...

 


 

(C) 2011-2016 EnergieGroen.nl All rights reserved
| EnergieGroen.nl | Sitemap | Contact |